۱۳۹۱ تیر ۳, شنبه

هیچ در هیچ: بیکاری، تعطیلی و تعویق دستمزد‌ها


موج تعطیلی کارخانه و واحد‌های تولیدی و تعدیل نیروی کار در کشور ادامه دارد. در اینجا نگاهی سریع می‌افکنیم به خبر‌های تعدیل نیروی کار و تعویق دستمزد‌ها و همچنین خبر‌های تعطیلی واحد‌های صنعتی.
 
 چهارماه است که بیش از ۲۰۰ تن از کارگران کارخانه یخچال‌سازی بوژان در خرم‌آباد حقوق نگرفته‌اند. پیمان نادر‌نیا، دبیر اجرایی خانه کارگر خرم‌آباد دلیل این امر را واردات بی‌رویه کالا می‌داند. او همچنین به مشکلات کارخانه تولید پوشاک زنانه خرم‌آباد نیز اشاره می‌کند و به ایلنا می‌گوید: «کارخانه پوشاک خرم‌آباد تولیدکننده پوشاک زنانه بیش از ۸۰ کارگر زن داشت که به جهت افزایش مشکلات اكنون تعطیل شده است و با تغییر کاربری به کارخانه ژنراتور‌سازی تبدیل و همه کارگران آن بیکار شدند.»
 
معلوم نیست چرا و چگونه کارخانه تولید پوشاک ناگهان به کارخانه تولید ژنراتور تبدیل شده است؟ آنچه نکته روشن و قطعی است این است که همه کارگران این کارخانه بیکار شده‌اند.
  
به‌نظر می‌رسد حکومت ایران با وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصاد و موج تعطیلی واحد‌های صنعتی و بیکاری کارگران بیش از پیش نگران فعالیت‌های صنفی و احیاناً سیاسی کارگران است. خیل نیروی کار ناراضی و بیکار می‌تواند بالقوه خطری برای ثبات امنیتی حکومت ایران باشد. از این رو سخت‌گیری‌ها و سرکوب‌ها شدت می‌گیرند. سیاست سرکوب و وعده ادامه دارد. 
تعدادی از کارگران کارخانه ابر صنعتی قزوین درباره مشکلات کاری خود به خبرگزاری ایلنا نامه ارسال کرده‌اند. در این نامه می‌خوانیم: « کارخانه ابر صنعتی قزوین از اواخر سال ۸۹ با ادعای كمبود نقدینگی تا هم اکنون از پرداخت بیش از ۱۸ ماه حقوق و سنوات ۲۷ کارگر خود امتناع کرده است.»
 
آنها در این نامه نوشته‌اند:« کارفرمای خصوصی این کارخانه از تاریخ ۲۰ مهرماه سال گذشته تمامی ماشین آلات و ابزار تولید را از كارگاه‌ها خارج کرده و این واحد صنعتی را به واحدهای تولیدی دیگر جهت ساخت انبار اجاره داده است.»
 
 تولید کارخانه شهاب که مونتاژ‌کننده تلویزیون و مانیتور است متوقف شده است. اسماعیل حق‌پرستی می‌گوید تولید این کارخانه به دلیل نبود مواد اولیه متوقف شده و به همین دلیل کارخانه در آستانه تعطیلی است. او در گفت‌وگو با ایلنا می‌افزاید: «وعده دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌های این بود که بخشی از درآمد اجرای این طرح را به واحد‌های تولیدی وصنعتی اختصاص دهد که هنوز محقق نشده است.»
 
ایران تایر اوایل ماه جاری ۸۰ کارگر خود را به بهانه کمبود مواد اولیه اخراج کرده بود و به تازگی ۵۰ کارگر قراردادی دیگر را نیز اخراج کرده است.
 
کارخانه کرمانیت، تولید‌کننده ورق‌های ایرانیت در استان کرمان، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. با تعطیلی این کارخانه ۲۲۰ کارگر آن بیکار می‌شوند. 
 
کارخانه تکنو پخت رفسنجان ۷۰ کارگر رسمی و قراردادی خود را اخراج کرد. سابقه کاری بعضی از کارگران از ۱۰ تا ۲۵ سال بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر