۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

محكوميت خشونت‌هاي قومي در برمه



 

 سازمان عفو بين‌الملل مي‌گويد شش هفته پس از اعلام وضعيت اضطراري توسط دولت برمه، هنوز خشونت عمومي در غرب اين كشور جاري است و اقليت مسلمان روهينگيا به شكلي فزاينده مورد حمله، قتل، تجاوز و آزار جسمي قرار مي‌گيرند.

سخنگوي دولتي ايالت ساحلي راكين، كه در ماه ژوئن دستخوش ناآرامي‌هاي خونيني شده بود، اين اتهامات سازمان عفو بين‌الملل را بي‌اساس و كذب خواند. وين ميانگ مي‌گويد: «مدعاهاي عفو بين‌الملل كاملا برخلاف رخدادهاي منطقه است و اين ناحيه در امنيت كامل به سر مي‌برد.» در همين حال، سفير جديد امريكا در برمه هم اعلام كرد براي اين منطقه آسيب‌ديده از درگيري‌هاي نيروهاي دولتي و شبه‌نظاميان قومي، كمكي سه ميليون دلاري در قالب محموله‌هاي غذايي در نظر گرفته شده است.

عفو بين‌الملل هم نيروهاي امنيتي و هم بوديست‌هاي قومگراي راكين را به حملات جديدي عليه روهينگياها متهم كرده است. از نظر اكثريت قومي اين منطقه، روهينگياها خارجي محسوب مي‌شوند و دولت هم به آنها حق شهروندي نمي‌دهد چون معتقد است آنها سكنه‌هاي غيرقانوني كشور همسايه، بنگلادش، هستند.

پس از شروع مجموعه درگيري‌هاي پراكنده‌يي در اواخر ماه مه، كه منجر به كشته شدن افرادي از هر دو طرف شد، نزاع‌هاي خونين بلافاصله به كل ايالت تسري پيدا كرد. دولت در 10 ژوئن وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد و نيروهايي به منطقه فرستاد تا وضعيت را آرام كنند و از مساجد مسلمانان و معابد بودايي محافظت كنند. به گفته مقامات، 78 نفر در اين درگيري‌ها كشته شدند و هزاران خانه تخريب يا به آتش كشيده شدند (صدمات هر دو طرف تقريبا به يك ميزان بوده است) .

بدترين خشونت‌ها در اواخر ماه گذشته رخ داد ولي خشونت عمومي هنوز پابرجاست. حالا عفو بين‌الملل مي‌گويد كه خشونت‌هاي فعلي بيشتر معطوف به جمعيت روهينگياست.

بنجامين زاواكي، محقق عفو بين‌الملل در بانكوك، به آسوشيتدپرس مي‌گويد: «حملات شش هفته اخير عمدتا يك‌طرفه بوده‌اند و مسلمانان به طور عام و روهينگياها به طور خاص هدف اين حملات بوده‌اند. بعضي از اين حملات مستقيما توسط نيروهاي امنيتي صورت گرفته و بعضي هم توسط بوديست‌هاي راكين انجام شده و نيروهاي امنيتي هم ناديده گرفته‌اند.» اين سازمان مي‌گويد نيروهاي امنيتي، مشتمل بر پليس و ارتش، دست به پاكسازي‌هاي گسترده زده‌اند و صدها روهينگيا را در «حبس انفرادي» نگه داشته است.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌اش متذكر شده است: «درحالي كه احياي نظم، امنيت و محافظت از حقوق بشر لازم است، عمده دستگيري‌ها و بازداشت‌ها بدون هدف و تصادفي و تبعيض‌آميز انجام شده‌اند و حق آزادي و عدم تبعيض مذهبي را به خطر انداخته‌اند.»

سخنگوي دولت، وين ميانگ، مي‌گويد نيروهاي امنيتي دست‌كم صد نفر را در شهر موانگدا، در شمال ايالت راكين، دستگير كرده‌اند ولي يادآور شد كه اين بازداشت‌ها تبعيض‌آميز نبوده‌اند. او گفت بيش از 95 درصد سكنه اين شهر مسلمان هستند و طبيعي است كه اغلب دستگيرشدگان مسلمان باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر