۱۳۹۱ تیر ۲۸, چهارشنبه

هواي تهران، بليت مجاني سفر آخرت





باران پورمند


اين روزها هواي تهران به راحتي هر چه تمام‌تر از مرز هشدار گذشته و ديگر ركوردي باقي نمانده است كه به آن نرسيده باشد. جالب اينكه در اين وضعيت هنوز مسوولان چاره‌يي نينديشيده‌اند و كسي به فكر بيماران و كودكان يا احيانا افراد سالمند نيست. ظاهرا آنچه در اين روزها در تهران ارزش ندارد، جان مردمي است كه ناچارند در اين هواي آلوده تنفس كنند. اما دليل اين امر چيست.

منوچهر قاروني، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، گفت: در اين روزها كه آلودگي هوا در شهرها وجود دارد، بيماران ريوي بيشتر در معرض صدمه هستند در حالي‌ كه در زمستان بيشترين صدمه متوجه بيماران قلبي بود.

وي با اشاره به آلودگي هواي تهران در اين روزها، اين موضوع را معضل كلانشهرها دانست و اظهار داشت: «بايد دقت كرد آلودگي فعلي هوا با آلودگي هوا در فصل زمستان تفاوت دارد چرا كه در زمستان گازهاي co و گازهاي سمي كه از كارخانجات و اتومبيل‌ها خارج مي‌شد، در هواي سرد در سطح تنفس ما قرار مي‌گرفت.

آلودگي‌اي كه در حال حاضر داريم، ناشي از غبارهاي ريز و آلاينده‌هايي است كه از كشورهاي همسايه توسط باد به سمت كشور ما مي‌آ‌يد، در نتيجه دو مساله داريم؛ يكي آلودگي هوا و ديگري غبارهاي كشورهاي همسايه كه باعث تشديد آلودگي هوا مي‌شود.»

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ضمن توصيه اكيد به بيماران قلبي و ريوي ادامه داد: «بيماران قلبي، سكته‌كرده و ريوي تا آنجا كه مقدور است، از منزل خارج نشوند و به توصيه‌هاي كارشناسان عمل كرده و اين توصيه‌ها را جدي بگيرند. البته بيماران ريوي در اين‌ روزها بيشتر در معرض صدمه هستند در حالي‌ كه در زمستان بيشترين صدمه متوجه بيماران قلبي است.»

وي در ادامه گفت: خوشبختانه اين‌ نوع آلودگي كه در حال حاضر در پايتخت وجود دارد، نسبت به آلودگي در فصل زمستان قابل پيشگيري‌تر است چرا كه نمي‌توان از ورود گازهاي آلاينده زمستاني با يك ماسك معمولي جلوگيري كرد اما در آلودگي هواي اين روزهاي پايتخت، مي‌توان از يك دستمال مرطوب كه آلاينده‌ها در آن بماند و به مجراي تنفس نفوذ نكند، استفاده كرد. قاروني در پايان تاكيد كرد: البته مردم تصور نكنند كه مي‌توانند از يك دستمال مرطوب براي مدتي طولاني استفاده كنند زيرا اين دستمال نهايتا براي يك ساعت قابل استفاده است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر