۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت روز جهانی کودک

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن شادباش روز جهانی کودک به همه کودکان جهان به ویژه کودکان ایران زمین و با آرزوی جهانی عاری از جنگ و خشونت همرا ه با صلح پایدار براي همگان ، نگراني و دغدغه هاي خود را در خصوص مسائل كودكان اعلام مي دارد. :
1 - لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بعداز سال ها تاخیر در حال حاضر با اعلام نظر کمیسیون قضایی مجلس ، در خطر حذف شدن از دستور ، مجلس قرار گرفته است ، در حالی که دلایل اعلام شده از جانب این کمیسیون و نگرانی حاصل از آن ( کم شدن از اقتدار خانواده و محدود کردن تنبیه کودکان با قرار دادن منع قانونی برای اعمال آن در فضای خانواده ) ، می توانست با مطالعه دوران کودکی ونشست با کار شناسان و تدوین کنندگان طرح بر طرف شود و حاصل سال ها تلاش گروه های مختلف به راحتی کنار گذاشته نشود و به سرنوشت و بهبودی شرایط حوزه های گو ناگون کودکان بی توجهی نشود.
2– شرایط کنونی نظام آموزشی کشور که سرنوشت و آینده بیش از 12 میلیون کودک و نوجوان را رقم می زند در در جه ای از نا بسامانی قرار دارد که بر خی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر آموزش وپرورش را در دستور کار قرار داده اند . مساله تغییر نظام آموزشی ، معلم های شرکتی ، بلا تکیفی مقطع پیش دبستانی ، استخدام های بی رویه ، واگذاری مدارس و ... از جمله مواردی است که نگرانی عمیق خانواده ها و فعالین حوزه کودکان را بر انگیخته است .از سوي ديگر اظهارات اخير در رسانه ها در مورد تشويق به اشتغال كودكاني كه هم در س مي خوانند و هم نان آور خانواه هايشان هستند، نفي حقوق كودكي و هم حاكي از كم اهميت شمردن آموزش رسمي و معيار هاي آن است .
3 – چاره جويي سريع و موثر براي شرایط سخت کودکان کار و خیابان با توجه به افزوده شدن به تعداد این کودکان به دلیل تنگنا های معیشتی ، تورم و افزايش بیکاری در خانوار های کم در آمد و کار گری از جمله واقيعيت هايي است که باید از جانب مسولان ذی ربط به دقت مورد بررسی كارشناسانه و اقدام دلسوزانه قرار گيرد ، چرا كه هر كودك محروم از حقوق اوليه يك زندگي بر باد رفته است .
4 – زلزله آذربایجان شرقی باعث تخریب اماکن مسکونی و آموزشی در سطح گستر ده ای شده است وبه همین دلیل جمعیت دانش آموزی این استان در مناطق زلزله زده با مشکلات عدیده ای مواجه شده است ، بدین جهت از تک تک هموطنان ، متوليان امور اسكان و وزارت آموزش و پرورش انتظار می رود که در کوتاه ترین زمان ممکن به رفع این مشکلات پرداخته شود و موجبات آموزش مناسب کودکان مناطق زلزله زده را فراهم نمایند.
5– سالهاست که کودکان مهاجر افغان برای ورود به مجاری رسمی آموزش در ایران با مشکل مواجه هستند .با وجود گشایش مختصر این امر در دو سه سال اخیر و امیدواری برای بهبود شرایط تحصیلی این کودکان ، در سال تحصیلی جاری از جانب مسئولین آموزشی برای ورود کودکان مهاجر به مدارس ایران در خواست شهريه هاي سنگيني مي شود که با توجه به شرایط معیشتی اکثریت مهاجران افغان ، پرداخت این مبالغ ناممکن می باشد و خيل عظيمي از كودكان بازمانده از تحصيل را موجب خواهد شد . 
6- مطابق ماده 42 پیمان نامه حقوق کودک ( دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 شمسی در زمره ا ولین کشور های جهان به آن پیوسته است) ." کشور های عضو متعهد می شوند که به طور گسترده وبه طریقی مناسب و فعال اصول و مفاد پیمان نامه را به نحوی یکسان به اطلاع بزرگسا لان و کودکان بر سانند" . متاسفانه از زمان پیوستن ایران به این میثاق بین المللی تا زمان حاضر نسبت به انجام این تعهد، کم توجهی شده است ودولت های ما نسبت به ترویج پیمان نامه از طریق رسانه های فراگیر و نظام آموزشی خوداری کرده اند .
انجمن حمایت از حقوق کودکان توجه جدی مسئولان و سیاست گزاران کلان کشور را نسبت به راه گشایی موارد ياد شده و همچنین بکار گیری کلیه منابع موجود برای کاهش حجم مشکلات کودکان را جلب می نماید .
امید است که آینده ایران با برنامه ریزی مناسب و با در نظر گرفتن منافع کودکان در با لاترین میزان پی ریزی شود .

هيئت مديره انجمن حمایت از حقوق کودکان
16 مهر ماه 1391 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر